Program zajęć
KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMOŚCI I WIEDZY PRAWNEJ
Założeniem zadania jest uświadomienie jego uczestnikom zagadnień prawnych, z którymi już się spotkali lub spotkają się z pewnością w swoim życiu dorosłym. Specjaliści z dziedziny prawa (nie tylko teoretycy, ale również praktycy – adwokat, radca prawny) w jasny i zrozumiały sposób, wyjaśnią uczestnikom trudne zagadnienia związane z prawem i za pomocą prostych definicji odbędą z uczestnikami niezwykle ciekawy „spacer po krainie prawa”.
Wyjaśnią m.in:
- dlaczego „zebra” jest przyjacielem dzieci?,
- jaka jest rola znaków drogowych, które stoją przy drodze na jednej nodze?,
- co to jest toga?,
- dlaczego temida ma zamknięte oczy?,
- jak należy zachowywać się w sądzie?,
- czy dziecko jest konsumentem?,
- jakie ma prawa?,
- o czym każdy powinien pamiętać dokonując zakupów?
i wiele innych zagadnień, na które dorośli nie mają czasu odpowiedzieć, a niejednokrotnie nie znają sami tych odpowiedzi.
Poprzez zabawę z prawem zostanie stworzona odpowiednia atmosfera do dyskusji z uczestnikami na temat prawa w życiu codziennym. Zadanie ma również uświadomić jego uczestnikom, że znajomość prawa chroni przed zagrożeniami i pomaga w codziennym życiu, z czego często nie zdajemy sobie sprawy.
Dla każdej grupy wiekowej zostały zaplanowane następujące moduły tematyczne:
UCZESTNICY KLAS I – III – „Zabawy z zebrą”
UCZESTNICY KLAS IV – VI – „Co to jest toga? – Zawody prawnicze już nie takie tajemnicze”
UCZESTNICY KLAS VII – VIII – „Wszyscy jesteśmy konsumentami”
WARSZTATY Z ZAKRESU PROJEKTOWANIA I GRAFIKI
„Roślinne obrazy” -„Inspiracje fauną i florą” dla dzieci klas 4-6
„Moja wizja przyszłości” dla dzieci klas 7-8
Będą to ciekawe zajęcia oparte na różnorodnych technikach druku. Na zajęciach uczestnicy zapoznają się przede wszystkim z techniką linorytu, cenioną i chętnie wykorzystywaną w dalszych procesach kształcenia wrażliwości artystycznej. Zajęcia odbywać się będą w pracowni grafiki warsztatowej. Każdy z uczestników otrzyma zestaw materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania określonego zadania. Zadaniem będzie wykonanie prac graficznych z wykorzystaniem motywów roślinnych i struktur fakturalnych. Na podstawie zapamiętanych obrazów, dziecko wykona eksperymentalny linoryt oraz kilka szablonów drukowanych w różnych kolorach. Indywidualne podejście do wyzwań związanych z technologią będzie omawiane z prowadzących zajęciach. Celem zajęć jest wprowadzenie w technikę, ukazanie jej możliwości i zastosowań. Podczas warsztatów uczestnicy zdobędą podstawowe informacje o projektowaniu graficznym, skomponują własny wzór, a następnie za pomocą nożyczek przygotują z niego szablon. Grupy zapoznają się z pracownią, sprzętem oraz materiałami, które są niezbędne w do pracy z linorytem i szablonem, następnie samodzielnie nadrukują własny szablon na wcześniej przygotowanych podkładach papierowych. Zwieńczeniem ćwiczenia będzie odbicie farbami offsetowymi wykonanego linorytu na innym podkładzie niż papier bądź tektura t. j. torby lniane, worki lniane.
Po przeprowadzonych zajęciach odbędzie się prezentacja kolekcji prac z pogranicza grafiki warsztatowej (linoryt, szablon). Kolor, faktura, struktura, tekstura, połysk, mat, szablon, matryca, kompozycja, to pojęcia , których znaczenie uczestnik warsztatów przyswoi i tym samym wzbogaci zasób słów z dziedziny sztuki i technologii warsztatu graficznego.
Dla klas 7/8 dodatkowo do działań szablonowych użyjemy kolorowych sprejów. Celem zajęć jest wprowadzenie w technikę, ukazanie jej możliwości i zastosowań.
Wszystkie działania na zajęciach z grafiki będą dostosowane do kategorii wiekowej.
WARSZTATY Z ZAKRESU ARCHITEKTURY I WZORNICTWA 
(dla klas I-III, VII-VIII)
W ramach warsztatów w Katedrze Architektury i Wzornictwa, młodzi studenci zapoznają się z podstawami projektowania architektury, architektury wnętrz i wzornictwa. Uczniowie będą wprowadzani w etapy od konceptu do realizacji. Nauczą się planować przestrzeń i projektować.
Dowiedzą się:
- czym jest estetyka i design,
- jaki wpływ ma kolor na człowieka,
- jaki jest związek architektury z naturą,
- jakie mają właściwości materiały.
Poznamy zasady konstrukcji i kształtowania przestrzeni użytkowej oraz wiele innych zagadnień.
Posługując się różnymi środkami wyrazu będziemy wspólnie budować profesjonalne makiety domów przyszłości. Młodzi architekci będą wyposażeni w profesjonalne stanowiska pracy do tworzenia makiet. Wykorzystując różnorodne materiały i techniki, stworzą indywidualne makiety domów i wnętrz przyszłości.
Zajęcia będą się odbywać w formie dyskusji, poszukiwań i kreacji artystycznej.
Klasy I-III – makieta mojego wymarzonego pokoju
Klasy VII-VIII – makieta mojego domu przyszłości
WARSZTATY Z ZAKRESU MEDIÓW CYFROWYCH I STRUKTUR PRZESTRZENNYCH 
Warsztaty skierowane są do dzieci w dwóch grupach wiekowych: Pierwsza, obejmuje uczniów z klas 1-3 a druga, uczniów z klas 4-6.
Warsztaty będą realizowane w oparciu o dwa tematy:
- „Zwierzyniec” Świat zwierząt – modelowanie z wyobraźni
- „Surrealistyczna kolekcja naczyń”
Zarówno jeden jaki drugi temat, odnoszą się do wspólnych zagadnień i celów, jakie chcielibyśmy zrealizować z uczestnikami.
Obydwa tematy mają również wspólną wykładnię w odniesieniu do działań rzeźbiarskich i technologicznych, wynikających z procesów modelowania i kształtowania obiektów. Staraliśmy się, aby program, tematyka i poziom trudności był dopasowany do wieku uczestników.
Główne zadania jakie będą realizowane podczas warsztatów to:
- zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rzeźbą oraz ceramiką,
- zapoznanie dzieci z różnymi technikami plastycznymi oraz niestandardowymi materiałami, takimi jak: glina rzeźbiarska, glina ceramiczna czy lejne masy ceramiczne,
- prezentacja i zapoznanie z różnymi sposobami modelowania obiektów rzeźbiarskich oraz naczyń: od metody budowania obiektu z wałeczków gliny poprzez odlewy z masy lejnej, w oparciu o formy gipsowe,
- naukę obserwacji i sposobów kreacji otaczającego świata z jednoczesną próbą kształtowania własnego stylu.
- rozwijania umiejętności pracy w grupie oraz umiejętności manualnych, z jednoczesnym nakierowaniem na samodzielność.
Zajęcia będą prowadzone w pracowniach rzeźby i ceramiki na Wydziale Sztuki. Każdy z uczestników warsztatów, otrzyma zestaw materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania danego zadania oraz przede wszystkim, opiekę, wsparcie i wskazówki od prowadzących. Efektem uzyskanym po przeprowadzonych zajęciach, będzie prezentacja kolekcji prac powstałych w glinie ceramicznej, przeznaczonej do utrwalenia poprzez wypał w piecu ceramicznym, w temperaturze ok 1045°C.
CIEKAWOSTKI ZE ŚWIATA CHEMII 
„Ciekawostki ze świata chemii” to cykl krótkich pogadanek dla młodszych dzieci oraz wykładów dla młodzieży, ale przede wszystkim zajęcia realizowane w prawdziwym laboratorium chemicznym. Interesujące eksperymenty, prowadzone w formie pokazów oraz wspólnej zabawy, zachęcą młodych studentów do twórczego myślenia, uważnej obserwacji, wysnuwania wniosków oraz zachwycenia się fascynującym światem chemii.
Dzieci poznają zasady bezpiecznej pracy w laboratorium oraz zrozumieją konieczność ich przestrzegania. Młodzi naukowcy będą mieli okazję do współdziałania przy różnych czynnościach laboratoryjnych a także do samodzielnego wykonywania prostych ćwiczeń. Spróbujemy wspólnie poszukać odpowiedzi na wiele pytań, m.in.:
- Dlaczego ciasto rośnie?
- Czy wodą można rozpalić ognisko?
- Czy z cukru można zrobić lustro?
- Jak wydobyć chlorofil z liści pietruszki?
- Jak zasadzić podwodny ogród?
- Czy można wywołać erupcję chemicznego wulkanu?
- Jak hodować chemicznego kameleona?
- Co to są i do czego służą hydrożele?
Głównym celem zajęć będzie pogłębianie zainteresowania chemią, doskonalenie umiejętności wnikliwej obserwacji przebiegu doświadczeń, nabycie umiejętności manualnych, zdolności do problemowego podchodzenia do obserwowanych zjawisk, nauka poszukiwania związków pomiędzy eksperymentem laboratoryjnym a analogicznymi zjawiskami występującymi w świecie rzeczywistym (w środowisku naturalnym, w chemii spożywczej, chemii kosmetyków, leków itp.).
TRANSPORT PRZYJAZNY DZIECIOM I TURYSTYCE 
Klasy 1-3 – „Ciekawie i bezpiecznie”
- Radom w legendach. Spacer po Radomiu w poszukiwaniu symboli miasta.
- Bezpieczne zachowanie na drodze. Przygotowanie dzieci do samodzielności w ruchu drogowym.
- Co decyduje o naszym bezpieczeństwie w ruchu drogowym?
- Zajęcia ruchowe w wykorzystaniem Zestawu „Miasteczko Umiejętności Drogowych AUTOCHODZIK” (Autochodzik to zestaw złożony z makiety drogi, znaków i sygnalizacji drogowej oraz samochodzików, pozwalający poprzez zabawę, uczyć dzieci podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach).
- Gry i zabawy ruchowe z wykorzystaniem elementów „Autochodzika”
Do zajęć będzie wykorzystany Zestawu „Miasteczko Umiejętności Drogowych AUTOCHODZIK”. Wykorzystanie jego elementów umożliwi dzieciom wcielenie się w uczestników ruchu drogowego np. pieszego lub kierowcę. W formie zabawy dzieci poznają obowiązki uczestników ruchu, będą ćwiczyć właściwe postawy i uczyć się prawidłowych nawyków.
Klasy 4-6 – „Bezpieczna droga do szkoły z kartą rowerową” – zajęcia odbędą się w plenerze (Puszcza Kozienicka – Przejazd ośrodek dydaktyczny)
- Jak zachować się bezpiecznie w ruchu drogowym podczas jazdy rowerem.
- Warsztaty „Bezpieczna droga do szkoły z kartą rowerową”.
- Sprawdzenie umiejętności praktycznych w rowerowym w „Mobilnym miasteczku ruchu drogowego”.
- Wycieczka rowerowa po Puszczy Kozienickiej w poszukiwaniu atrakcji przyrodniczych.
Klasy 7-8 – zajęcia odbędą się w Domaniowie
- Zasady zachowania na wodzie.
- ABC pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzić będą ratownicy medyczni.
EDUKACYJNA UKŁADANKA
Warsztat skierowany do uczniów klas I-III
Zakodujmy edukację
- Czy literaturę dziecięcą można przedstawić gestem, tańcem, śpiewem, rysunkiem?
- Jak roboty pomagają w edukacji polonistycznej?
- Czy można zakodować wiersze lub opowiadania?
O tym przekonamy się wspólnie podczas warsztatu, którego celem jest podnoszenie kompetencji humanistycznych i cyfrowych. Wykorzystamy do tego wszelkie pomoce, m.in. farby, muzykę, a nawet… edukacyjne roboty sensoryczne, które pomogą poznać tajniki programowania dla młodszych uczniów.
Intersemiotyczne walory poezji dla dzieci zostaną wykorzystane w edukacji literackiej. Znajdą miejsce w czasie zajęć z lekturą, podczas których język utworu literackiego zostanie poddany przekładowi na różne inne języki: gestu, ruchu, muzyki, barwy, kodów.
Dziecięce dyspozycje do przeżywania dziel sztuki, stają się podłożem dla późniejszych reakcji na sztukę, a także na życie w ogóle.
(A. Ungeheuer-Gołąb)
Warsztat skierowany do uczniów klas IV-VI
Dotknąć niepełnosprawność
- Co to znaczy być niepełnosprawnym?
- Co pomaga osobom niepełnosprawnym w codziennym życiu?
- Jak zachować się kiedy spotkasz osobę niepełnosprawną?
Udział w zajęciach pozwoli uczestnikom poznać potrzeby i możliwości rówieśników z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, w tym z uszkodzonym wzrokiem, słuchem, niepełnosprawnych ruchowo. Przez poznanie świata osób niepełnosprawnych w formie atrakcyjnych gier kształtowane będą pozytywne postawy wobec nich, zachowania pomagające nawiązać z nimi koleżeńskie relacje i włączać ich do grupy rówieśniczej.
Warsztat skierowany do uczniów klas VII-VIII
Laboratorium umysłu – poznaj efektywne techniki uczenia się
- Jak zapamiętuje mózg?
- Czy naprawdę wykorzystujemy tylko 10% możliwości naszego mózgu?
- Na czym polega łańcuchowa metoda skojarzeń?
- Jak sporządzać notatki, aby ułatwić sobie naukę?
- Z jakich wskazówek warto korzystać podczas uczenia się języka obcego?
Podczas naszego warsztatu możesz poprawić zdolność koncentracji, poznać strategie zapamiętywania i nabywania wiadomości oraz uczenia się języków obcych.
Ważną kompetencją jest umiejętność efektywnego uczenia się, która polega na skutecznym zarzadzaniu sobą w kontekście nauki, bazującym nie tylko na wiedzy o podstawowych procesach poznawczych człowieka (uwaga, pamięć, myślenie), ale także na poznaniu wskazówek ułatwiających radzenie sobie z opanowaniem materiału do zapamiętania. Uczniowie często korzystają z mniej skutecznych strategii uczenia się, takich jak np.: wielokrotne czytanie tekstu, bierne przetwarzanie informacji. Warsztaty umożliwiające poznanie uwarunkowań psychologicznych uczenia się oraz strategii zapamiętywania, co będzie stanowić inspirację do wykorzystania poznanych informacji w praktyce szkolnej.
MATEMATYKA DLA DZIECI 
W ramach zadania zorganizowane zostaną zajęcia warsztatowe z elementami wykładu multimedialnego dla dzieci. Uczniowie będą rozszerzać swoją wiedzę matematyczną, uczyć się logicznego myślenia, kreatywności, posługiwać się językiem matematyki. Poprzez pracę w grupach nabędą umiejętność współpracy.
Na zajęciach uczniowie będą mieli okazję sprawdzić, czy 2+2 to zawsze 4 i czy to możliwe, żeby 3×3=14.
- Dowiedzą się, co jest zaszyfrowane w wiadomości „SEND+MORE=MONEY”.
- Przekonają się, że matematyka wcale nie jest nudna, a czasem może być wręcz szokująca!
- Uczniowie odkryją, że „matematyka jest jak kurz jest wszędzie i już”
- Poznają cudowny świat geometrii.
- Dowiedzą się co wspólnego z matematyką ma kawiarnia.
- Będą świętować „dzień liczby pi”
- Wykażą się kreatywnością i zdolnością logicznego myślenia.
- Dowiedzą się, że liczenie wcale nie jest takie trudne.
Tematy zajęć dla 1-3 klas:
„Z geometrią za pan brat” oraz „Zabawy matematyką”
Tematy zajęć dla 4-6 klas:
„Sztafeta matematyczna w Szkockiej” oraz „Liczby i działania – ciekawe własności”
Tematy zajęć dla 7-8 klas:
„Magiczny świat matematyczny” oraz „Dlaczego świat jest matematyczny”
WARSZTATY INFORMATYCZNE DLA DZIECI 
W ramach zajęć uczniowie zapoznają się z postawami modelowania 3D oraz działaniem drukarki 3D cechami różnych filamentów.
Dzieci będą mogły zobaczyć jak przebiega proces druku 3D oraz pobawić się gotowymi wydrukami. W trakcie drugiej części zajęć dzieci same wykonają model 3D.
Tematem zajęć będzie:
- poznanie różnych technologii druku 3d(SLA, FDM),
- zapoznanie z obsługą drukarki 3D,
- opis przygotowania modelu do druku (slicer)
- zapoznanie z kilkoma materiałami z których wykonywane są wydruki (filamenty – BioFlex, TPU, PLA, ABS,ASA),
- stworzenie własnego prostego modelu 3D.
Model do narysowania dla klas 1-3: domek
Model do narysowania dla klas 4-6: pająk
Model do narysowania dla klas 7-8: wulkan
FIZYKA NIE TAKA TRUDNA 
Program zajęć dla grupy I – III
Zajęcia będą składać się z dwóch części: pokazowej i eksperymentalnej. W części pokazowej będą demonstrowane różne zjawiska fizyczne obrazujące najmłodszym uczestnikom – czym zajmuje się fizyka. Przygotowywane pokazy opatrzono nazwami:
- Inteligentny osiołek,
- Samoistny ruch pod górę,
- Krucha guma,
- zimny wrzątek,
- przekorna szpulka,
- Samopompujące się balony,
- Pływanie ciał.
Niektóre z przedstawionych pokazów stanowią przygotowanie do części doświadczalnej, w której dzieci podzielone na zespoły pięcioosobowe będą samodzielnie wykonywać eksperymenty. W tej części przewidziano dwa eksperymenty jeden polegający na obserwacji stanów zanurzenia ciał w zależności od stężenia roztworu wodnego soli. Uczestnicy zgodnie z instrukcją będą rozpuszczać sól w wodzie i będą obserwować zachowanie się różnych ciał zanurzanych w cieczy w zależności od stężenia soli w wodzie. Drugie zadanie doświadczalne podobnie jak pierwsze będzie poprzedzone pokazami:
- Pioruny w sali,
- Bimetal,
- Pryzmat,
- Soczewka,
- Miraż,
- Kiedy widzi się światło?
To zadanie doświadczalne polegać będzie na samodzielnym łączenie ogniw i obserwacji natężenie oświetlenia żarówek w zależności od sposobu połączenia.
Program zajęć dla grupy IV – VI
Zajęcia przewidziane dla tej grupy będą składać się z dwóch zadań doświadczalnych, każde z nich poprzedzone demonstracjami różnych zjawisk fizycznych, którym przypisano tajemnicze nazwy:
- Zimna para,
- Ołowiany dzwonek,
- Tajemnicza szpulka,
- Krótki sznurek,
- Aparat fotograficzny,
- Lewitująca piłeczka ,
- Dlaczego halny zrywa dachy?,
- Pokazy optyczne.
Pokazywane zjawiska będą wyjaśniane na poziomie umożliwiającym zrozumienie przez słuchaczy. Druga część badawcza będzie polegać na wykonywaniu doświadczeń w zespołach pięcioosobowych. Będą to: doświadczenie polegające na wyznaczanie środka masy odpowiednio przygotowanych prętów i listewek oraz drugi eksperyment poprzedzony pokazami z zakresu elektryczności i magnetyzmu. Będzie on polegał na opracowaniu sposobu rozdzielenia opiłków różnych metali z wykorzystaniem wcześniej demonstrowanych własności magnesów.
Program zajęć dla grupy VII – VIII
Struktura zajęć przewidzianych dla tej grupy uczestników jest podobna do wcześniej przedstawionych lecz demonstracje będą opatrywanie wyjaśnieniami odwołującymi się do wiedzy pozyskanej w szkole. Część eksperymentalna również będzie składać się z dwóch doświadczeń ale ich wykonanie będzie wymagało większej samodzielności i umiejętności wykonywania poleceń zapisanych w instrukcji. Przewidziano doświadczenie polegające na budowaniu prostych układów elektrycznych w oparciu o przedstawione schematy i prezentacji działania tych układów. Drugie doświadczenie będzie polegać na wykonaniu pomiarów okresu drgań wahadła matematycznego i w oparciu o dokonane pomiary wyznaczeniu (obliczeniu) przyspieszenia ziemskiego.